0
سبد خرید شما خالیست!
میتوانید برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید.

چرا مکمل کراتین من در آب حل نمی‌شود؟

کراتین به‌عنوان نوعی پروتئین با سه آمینواسید به شمار می‌رود که نام اصلی آن کره‌آتین است و نباید با پروتئین کراتین اشتباه گرفته شود. این محصول را معمولاً ورزشکاران برای افزایش حجم‌دهی عضله و بالابردن عملکرد خودمصرف می‌کنند. اما نکته اینجاست که یک سری عوامل باعث حل‌نشدن کراتین در آب می‌شوند. چه عواملی باعث بروز چنین اتفاقی می‌شود؟! آیا می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟

 ما در این مقاله قصد داریم در مورد حل‌نشدن این ماده و راهکارهای رفع آن صحبت کنیم. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید و می‌خواهید به طور جامع با کراتین آشنا شوید، با ما تا انتها همراه باشید.

علت حل نشدن کراتین در آب چیست؟

کراتین در بعضی از مواقع امکان دارد به‌درستی در آب حل نشود. علت حل نشدن کراتین در آب به دلایل مختلفی بستگی دارد. ما در ادامه دلایلی که باعث حل‌نشدن کراتین در آب می‌شوند را به طور کامل مورد بررسی قرار می‎دهیم.

کم‌بودن آب لازم برای حل

یکی از دلایلی که باعث کاهش حل‌شدن کراتین در آب می‌شود، مقدار کم حلال است. کراتین به طور کلی خاصیت حل‌پذیری کمی دارد. به همین دلیل برای اینکه به طور کامل حل شود، نیاز به مقدار زیادی ماده حلال (در اینجا یعنی آب) دارد. به‌عنوان‌مثال برای حل‌کردن 5 گرم از کراتین حداقل نیاز به 250 میلی‌لیتر؛ یعنی به‌اندازه یک لیوان پر، آب نیاز است. 3 گرم کراتین نیز به 148 میلی‌لیتر آب نیاز دارد تا به طور کامل حل شود.

استفاده از آب با دمای پایین

اگر دمای آبی که برای حل کراتین مورداستفاده قرار می‌دهید، پایین باشد امکان حل‌شدن کراتین در آن به میزان زیاد کاهش پیدا می‌کند. قبلاً نیز اشاره کردیم که کراتین خاصیت حل‌پذیری اندکی برخوردار است که با وجود دمای پایین آب نیز خیلی بدتر می‌شود.

اما باید به این نکته نیز توجه کنید که آب جوش نیز برای حل این محصول گزینه خوبی به شمار نمی‌رود. دمای موردنیاز برای حل‌شدن کراتین همان دمای اتاق در نظر گرفته می‌شود. پس با یکی دیگر از عوامل حل نشدن کراتین در آب آشنا شدید.

کیفیت پایین کراتین

یکی دیگر از عوامل سخت حل شدن کراتین در آب یا حل‌نشدن آن می‌توان به کیفیت پایین کراتین اشاره کرد. وقتی کیفیت کراتین پایین باشد، این ماده نمی‌تواند به‌خوبی در آب حل شده و مشکلاتی به همراه خواهد داشت. برای اینکه از کیفیت کراتین اطمینان داشت باشید حتماً آن را از داروخانه اینترنتی و فروشگاه‌ها معتبر خریداری کنید.

اضافه‌کردن مواد افزودنی

از دیگر مواردی که می‌تواند بر روی حل‌نشدن کراتین در آب تأثیر بگذارد، مواد افزودنی هستند. این مواد افزودنی می‌توانند باعث سخت حل شدن کراتین در آب شوند. پس قبل از اینکه کراتین را داخل آب بریزید، حتماً به‌تمامی نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دقت لازم را داشته باشید.

علت حل نشدن کراتین در آب چیست؟

کراتین در مایعاتی مثل آب حل می‌شود؟

در قسمت قبل از محتوا در مورد علت‌های حل‌نشدن کراتین در آب صحبت کردیم. اما موضوع حل نشدن کراتین در آب به معنی این نیست که اصلاً در آب حل نمی‌شود. اگر مقدار کراتین مصرفی ما با آب تناسب داشته باشد. به‌علاوه دمای آب نیز برابر 25 درجه؛ یعنی متناسب با دمای محیط باشد، به‌راحتی در آب حل می‌شود.

همچنین بهتر است لیوانی که برای حل‌کردن کراتین از آن استفاده می‌کنید، بزرگ باشد تا این ماده به‌خوبی حل شود. استفاده از شیکر نیز می‌تواند یک گزینه مناسب باشد تا مواد به‌خوبی با هم ترکیب شوند. رعایت این موارد نقش به سزایی برای انجام این فرایند دارد.

از دیگر مایعاتی که کراتین در آن حل می‌شود می‌توان به آب‌میوه یا اسموتی اشاره کرد. فقط باید به این نکته دقت داشته باشید حتماً میزان مایع مصرفی شما با کراتین تناسب داشته باشد، وگرنه کراتین حل نشده و شما ذرات این محصول را می‌توانید در مایع مشاهده کنید.

مایعات سرد و سخت حل شدن کراتین در آب

اگر دمای مایعاتی که قرار است کراتین در آن‌ها حل شود، از دمای پایینی برخوردار باشد، کراتین نمی‌تواند در آن به‌خوبی حل شود. به‌طورکلی کراتین خاصیت حل‌شوندگی پایین دارد، به همین دلیل در دمای پایین آب یا هر مایع دیگر، انرژی لازم برای واکنش مولکول‌های کراتین با حلال فراهم نمی‌شود و کراتین نمی‌تواند در آن حل شود.

اما اگر مایع گرم باشد، انرژی لازم برای انجام فعل‌وانفعالات وجود داشته، ازاین‌رو کراتین به‌خوبی حل می‌شود. اما نکته‌ای باید به آن اشاره کرد این است که دمای بیش از حد مایع؛ یعنی دمای جوش نیز فرایند حل‌شدن کراتین را دچار اختلال می‌کند.

تأثیر کیفیت کراتین

کیفیت کراتین نیز بر روی حل نشدن کراتین در آب تأثیر می‌گذارد. به‌عبارت‌دیگر وقتی کراتین از کیفیت پایین برخوردار باشد، نمی‌تواند به‌خوبی در آب حل شود. به همین دلیل باید کراتینی را تهیه کنید که دارای کیفیت بالایی باشد. برای تهیه کراتین حتماً به فروشگاه‌ها و داروخانه‌های شناخته شده و معتبر بروید که از برندهای قابل‌اطمینان و باتجربه، کراتین تهیه و به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

اقدامات لازم برای رفع مشکل حل نشدن کراتین در آب

اقدامات لازم برای رفع مشکل حل نشدن کراتین در آب

کراتین به دلیل چند عامل نمی‌تواند در آب حل شود که قبلاً به طور کامل در آن‌ها صحبت کردیم. اما برای رفع این مشکل باید چه اقداماتی را انجام داد؟! اولین کار در جهت رفع مشکل موردنظر این است که مقدار موردنیاز از آب را برای کراتین مورداستفاده قرار دهیم.

به طبع اگر میزان آب کمتر یا هم‌اندازه کراتین باشد، قطعاً این ماده نمی‌تواند در آن حل شود؛ زیرا خود کراتین نیز خاصیت حل‌شدگی کمی دارد. به همین دلیل نیاز است که مقدار آب مصرفی بیشتر از کراتین باشد تا حل شود. از دیگر مواردی که نقش به سزایی در حل‌شدن کراتین دارد، تکان‌دادن محلول است.

وقتی کراتین را با آب مخلوط کردید، باید آن را تکان بدهید؛ این را می‌توانید به دو صورت دستی (با دست خود مخلوط را تکان دهید) و استفاده از شیکر انجام دهید. کافی است یک شیکر کوچک تهیه کرده و با آن کراتین و آب را مخلوط کنید.

اضافه‌کردن یک سری افزودنی که فرایند حل‌شدن کراتین را بالا می‌برند نیز می‌توانند در افزایش حل‌شدن کراتین به آب نقش به سزایی داشته باشند. اگر امکان حل شدن کراتین وجود نداشت می‌توانید با تولیدکنندگان این محصول تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

نکات مهم برای خرید کراتین اصل و با کیفیت

برای تهیه یک کراتین باکیفیت باید چند نکته را در نظر بگیرد؛ زیرا اگر کیفیت کراتین به‌اندازه کافی خوب نباشد، نمی‌تواند در آب یا مایعاتی مثل آب‌میوه حل شود، به همین دلیل مشکلاتی را به همراه می‌آورد. در ادامه نکاتی که باید برای خرید این محصول به آن‌ها توجه کنیم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • دقت به برچسب محصول

برچسبی که روی محصول تعبیه شده، نقش به سزایی در تعیین کیفیت محصول دارد. به‌عبارت‌دیگر شما باید به هنگام خرید به کد 16 رقمی که روی برچسب حک شده، دقت لازم را داشته باشید. این کد به طور کامل قابل مشاهده است و نشان می‌دهد که محصول کیفیت لازم را دارد.

  • توجه به بسته‌بندی محصول

توجه به بسته‌بندی نیز می‌تواند در تعیین کیفیت محصول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. وقتی برای خرید به فروشگاه مراجعه می‌کنید، بسته‌بندی کراتین را بادقت مورد بررسی قرار دهید. بسته‌بندی محصول بی‌کیفیت یا کپی دارای یک سری تفاوت فاحش است که شما باتوجه‌به آن‌ها می‌توانید به‌راحتی کراتین اصل را تشخیص دهید.

  • توجه به درپوش محصول

اگر محصول اصل نباشد باعث حل نشدن کراتین در آب می‌شود، به همین دلیل توجه به تمام نکاتی که باعث تشخیص نوع اصل از تقلبی می‌شوند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از این نکات توجه به درپوش است.

درصورتی‌که درپوش به‌درستی بر روی محل خروجی قرار نگرفته یا دارای زدگی است، می‌تواند نشان‌دهنده تقلبی و بی‌کیفیت بودن محصول باشد. به‌علاوه نداشتن پد بین درپوش و محل خروج کراتین، احتمال بی‌کیفیت محصول را بالا می‌برد. توجه به‌تمامی نکات گفته شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  • دقت به بارکد کراتین

بارکد محصول نیز از جمله عواملی است که می‌تواند به شما در تشخیص نوع اصل کراتین از تقلبی آن، کمک بسیار زیادی بکند. برای بررسی بارکد فقط نیاز به یک اپلیکیشن بارکدخوان است که با گرفتن آن بر روی بارکد تمام اطلاعات کراتین را به شما نمایش می‌دهد.

  • قیمت کراتین

قیمت کراتین اگر بیش از حد نیز ارزان باشد، می‌توان نشانه‌ای برای بی‌کیفیت بودن آن در نظر گرفت. البته باید به این نکته توجه کرد که قیمت بالا نیز دلیلی بر باکیفیت بودن محصول نیست. به‌طورکلی قیمت محصول باید متناسب باکیفیت کراتین باشد.

کراتین‌های مرغوب کدامند؟

کراتین‌های مرغوب کدامند؟

یکی سری از متخصصان و کارشناسان باتجربه در این حوزه، اعتقاد دارند بهترین نوع این محصول، کراتین‌های نیترات، هیدروکلیریک و بی‌کربنات هستند؛ زیرا این محصولاتوقتی به کراتین افزوده می‌‌شوند، توانایی چسبندگی این محصول را بالا برده و باعث افزایش جذب و ذخیره‌سازی کراتین می‌شوند.

این ویژگی منجر به کاهش دوز مصرفی توسط ورزشکاران شده؛ به همین دلیل از بروز آسیب‌های بعدی جلوگیری می‌کند. از جمله عوارضی که در اثر مصرف دوز بالا از کراتین به وجود می‌آیند شامل: نفخ شکم، ناراحتی‌های مرتبط با معده و مشکلات گوارشی هستند.

تاثیر حل نشدن کامل کراتین بر نتیجه

حل نشدن کراتین در آب می‌تواند تاثیرات زیادی بر اثربخشی این محصول بگذارد. همچنین امکان دارد باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. نکته‌ای باید در مورد عارضه‌های گوارشی گفت این است که معمولا در مصرف دوزهای بالا ایجاد می‌شوند. به همین دلیل اگر کراتین به خوبی در مایع حل شود، در بدن نیز فرایند جذب آن به بهترین شکل اتفاق می‌افتد. در نتیجه اثر بخشی کراتین افزایش یافته و مشکلات گوارشی به وجود نمی‌آیند.

سخن آخر

کراتین خاصیت حل‌شدگی ضعیفی دارد، به همین دلیل به سختی می‌تواند در آب حل شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که یک سری عامل بر روی حل نشدن کراتین در آب مانند دمای پایین مایع، بی‌کیفت بودن کراتین و بسیاری از مواد دیگر نقش دارند. برای خرید کراتین باکیفیت باید به چند نکته دقت کنید ابتدا اینکه حتما به شماره 16 رقمی بر روی برچسب دقت داشته باشید. به علاوه به بسته‌بندی، در پوش، بارکد و ... نیز توجه لازم را داشته باشید. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید کنید.

سولات متداول

درجه حرارت پایین مایع چه تاثیری بر روی حل شدن کراتین می‌گذارد؟

درجه حرارت پایین می‌توانید باعث پایین آمدن درجه حل شدن کراتین بگذارد؛ زیرا در این دما انرژی کافی برای برهم‌کنش محصولات در دسترس نیست.

مواد افزودنی باعث افزایش حل شدن کراتین در آب می‌شوند؟

بعضی از افزودنی‌ها می‌توانند خاصیت حل شدن کراتین به به میزان زیاد افزایش دهند، به همین دلیل یک گزینه مناسب به شمار می‌‌روند.

اگر کراتین به خوبی در آب حل نشود، بر اثربخشی آن تاثیر می‌گذارد؟

بله. باعث کاهش اثربخشی و افزایش مشکلات گوارشی می‌شود.