0
سبد خرید شما خالیست!
میتوانید برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید.

بدنسازی طبیعی بهتر است یا با مکمل

در میان ورزشکاران، بدنسازی به‌عنوان بهترین ورزش و در حقیقت مادر تمامی ورزش‌ها شناخته شده است. این ورزش برای حفظ سلامت جسم و ذهن و همچنین آمادگی بدنی انجام می‌شود. امروزه افراد زیادی باهدف عضله‌سازی و تناسب‌اندام روانه باشگاه‌ها می‌شوند. اکثر افراد در همان ابتدا تصمیم می‌گیرند که در کنار تمرینات ورزشی از مکمل‌های بدنسازی نیز برای دستیابی سریع به اهداف خود استفاده کنند.

مصرف این مکمل‌ها باعث می‌شود خیلی زودتر به اهداف ورزشی خود نظیر چربی‌سوزی، عضله‌سازی، درست‌کردن سیکس پک و غیره برسید. در مقابل این افراد، عده‌ای هم هستند که ترجیح می‌دهند بدون مکمل این ورزش را انجام دهند و دیرتر به نتیجه برسند.

شما طرف‌دار کدام یک از این روش‌ها هستید؟ بدنسازی طبیعی بهتر است یا با مکمل؟ در این مطلب از داروخانه صبا قصد داریم به بررسی مزایا، معایب و  تفاوت بدنسازی طبیعی و بدنسازی با مکمل بپردازیم تا شما کاربران گرامی بتوانید بهترین روش را برای سلامت جسم خود انتخاب کنید.

بدنسازی طبیعی چیست؟

شاید در ذهن شما نیز این سؤال به وجود آمده است که بدنسازی طبیعی چیست؟ مگر بدنسازی غیرطبیعی نیز داریم؟ منظور ما از بدنسازی طبیعی، انجام‌دادن ورزش بدنسازی بدون استفاده از مکمل است. افرادی که این نوع بدنسازی را انتخاب می‌کنند، در نظر دارند که تنها با انجام تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مناسب، به اهداف خود برسند و از خوردن مکمل‌هایی نظیر پروتئین وی، ال کارنیتین، کراتین و غیره اجتناب می‌کنند.

بدنسازی بدون استفاده از مکمل‌های ورزشی قطعاً  امکان‌پذیر است؛ اما افراد باید تغییرات اساسی را در رژیم غذایی خود اعمال نمایند. برای مثال این افراد باید مواد غذایی مملو از پروتئین را بیشتر از همیشه استفاده کنند تا عضله‌سازی در بدن آنها به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.

ماهیچه‌ها و عضلات بدن انسان برای حجیم‌شدن نیازمند آمینواسیدها هستند که تنها با مصرف مواد غذایی پرپروتئین برای بدن تأمین می‌شوند. اگر شما نیز بین بدنسازی طبیعی یا با مکمل، نوع اول را انتخاب کرده‌اید، برای رسیدن به نتیجه دلخواه تمرینات خود را زیر نظر یک مربی باتجربه انجام دهید.

بدنسازی با مکمل چیست؟

بدنسازی با مکمل چیست؟

برای افرادی که به طور منظم در حال ورزش‌کردن هستند، بهره‌بردن از ورزش بسیار مهم است. به همین دلیل به آنها توصیه می‌شود در کنار تمرینات ورزشی، رژیم غذایی سالم از مکمل‌های بدنسازی نیز استفاده کنند. مکمل بدنسازی در واقع یک ماده خوراکی برای افراد بدنساز و ورزشکار است که به دنبال بهبود عملکرد ورزشی و افزایش توده‌های عضلانی هستند. هر کدام از مکمل‌های بدنسازی فواید بی‌شماری دارد.

برای مثال مکمل بدنسازی گلوتامین در عضله‌سازی، شاداب نگه‌داشتن پوست، ریکاوری عضلات پس از تمرین و پیشگیری از ریزش مو کمک شایانی به ورزشکاران می‌کند. این مکمل‌ها درعین‌حال که باعث عضله‌سازی شده و وزن را افزایش می‌دهند، موجب کاهش چربی و افزایش قدرت بدنی افراد ورزشکار می‌شوند.

مکمل‌های  بدنسازی سرشار از ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها هستند. این مکمل‌ها انواع مختلفی نظیر مکمل‌های عضله‌ساز، مکمل‌های چربی‌سوز و مکمل‌های افزایش انرژی دارند که هر کدام از آنها برای اهداف متفاوت و خاصی تولید و مصرف می‌شوند.

مزایای بدنسازی طبیعی

حال که با مفهوم هر دو بدنسازی یعنی طبیعی و با مکمل آشنا شدید، برای درک عمیق‌تر سؤال بدنسازی طبیعی بهتر است یا با مکمل بهتر است با مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید. برخی از مزایای بدنسازی طبیعی عبارت‌اند از:

  • دورماندن افراد ورزشکار از عوارض مکمل‌های بدنسازی: مکمل بدنسازی اصل را اگر زیر نظر مربی ورزشی خود مصرف کنید، هیچ نوع عارضه‌ای در پی نخواهد داشت. در بیشتر موارد عوارض مکمل بدنسازی به دلیل رعایت‌نکردن نحوه مصرف و یا اصل نبودن رخ می‌دهد. بدنسازی طبیعی باعث می‌شود تا ورزشکاران از بابت عارضه‌های ناشی از مکمل راحت شوند.
  • افزایش اعتمادبه‌نفس: افرادی که در میان این دو بدنسازی نوع طبیعی را انتخاب می‌کنند، درست است که با سرعت کمتر به موفقیت و هدف خود می‌رسند اما همواره این نوید را به خود می‌دهند که تنها با پشتکار و تلاش خود بوده که به نتیجه دلخواه رسیده‌اند.
  • کاهش آسیب‌های  ورزشی: شاید شما نیز تعجب کنید و با خود بگویید بدنسازی طبیعی چه ربطی به آسیب‌های ناشی از ورزش دارد! اما باید بدانید که افرادی که بدنسازی طبیعی را انجام می‌دهند، در حین انجام تمرینات فشار کمتری را به بدن وارد کرده و به سراغ وزنه‌های سبک‌تری می‌روند؛ بنابراین احتمال آسیب‌های ورزشی  نظیر صدمه دیدن عضلات و بافت‌ها در آنها کاهش می‌یابد.

disadvantages of natural bodybuilding

معایب بدنسازی طبیعی

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، در بدنسازی طبیعی ورزشکاران با استفاده از رژیم مناسب غذایی، انرژی بدن خود را تأمین می‌کنند. در این راستا پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌ها نقش بسیار مهمی دارند. یکی از راهکارهای مؤثر در دریافت این مواد مغذی مصرف مکمل‌های بدنسازی است؛ اما باتوجه‌به اینکه مکمل‌ها نقش مهمی در برآورده‌کردن نیازهای بدن دارند، بدنسازی بدون مکمل دارای معایبی است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. برخی از این معایب عبارت‌اند از:

1. طولانی شدن زمان حجم‌آوری عضلات

مصرف برخی از مکمل‌ها نظیر استروئید و پروتئین مکمل به افزایش حجم عضلات ورزشکاران کمک می‌کند؛ لذا افرادی که بدون مکمل ورزش بدنسازی را انجام می‌دهند، خود را از این مزیت بسیار عالی محروم کرده‌اند و برای افزایش حجم عضلات خود با چالش‌های فراوانی مواجه می‌شوند. استروئیدها در حقیقت نوعی  ترکیبات شیمیایی هستند که ساختار آنها شباهت زیادی به هورمون‌های بدن دارد.

 بدن افراد به‌صورت مصنوعی این ترکیبات را تولید می‌کند، اما با استفاده از مکمل و تقویت فرآیند سنتز پروتئین و همچنین پیشگیری از روند تجزیه حجم عضلات، روند عضله‌سازی سرعت بیشتری می‌گیرد؛ بنابراین یکی از معایب بدنسازی طبیعی که ورزشکاران حرفه‌ای باید به آن توجه کنند، افزایش مدت‌زمان حجم آوری عضلات آنها است.

۲. نیاز برنامه تمرینی مناسب

هنگامی که بدنسازی طبیعی را انجام می‌دهید، برای جبران‌کردن تأثیر مکمل‌ها، باید بادقت و وسواس بیشتری تمرینات ورزشی خود را انتخاب کنید. همچنین برای دستیابی به اهداف خود، تمریناتی را که انتخاب می‌کنید باید از نظر شدت و زمان از تنوع برخوردار شوند. کسب‌کردن نتایج مطلوب از طریق بدنسازی طبیعی در واقع کار سخت و دشواری است و افزایش حجم عضله‌های بدن همانند ورزشکاران حرفه‌ای، تنها با اتکا به تمرینات مناسب تقریباً محال است؛ لذا استفاده‌کردن از مکمل‌ها در کنار انجام تمرینات ورزشی امری مهم برای رسیدن زودهنگام به هدف تلقی می‌شود که بیشتر مربیان آن را توصیه می‌کنند.

۳. تأمین مواد مغذی بدن و چالش‌های آن

در قسمت‌های قبلی بدنسازی طبیعی بهتر است یا با مکمل به این موضوع اشاره کردیم که پروتئین، چربی‌ها و کربوهیدارت‌ها از جمله مواد مغذی برای تأمین انرژی هستند که بدن به آنها نیاز دارد. زمانی که تمرینات ورزشی مختلف را انجام می‌دهید، این احتمال وجود دارد که بدن به علت سوختن و مصرف این مواد، منبع کافی برای کسب انرژی را از دست بدهد و مشکلاتی را برای بدنسازان ایجاد کند که در بدنسازی بدون مکمل این مشکل بیشتر بروز می‌کند.

در بدنسازی طبیعی، بدن افراد برای تحریک عضلات و تأمین انرژی آن‌چنان محرک قدرتمندی در اختیار ندارد، بنابراین احتمال تجزیه یا ازبین‌رفتن عضلات بدن بسیار زیاد است.

۴. طولانی‌شدن زمان ریکاوری

 پس از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی و یا آسیب‌دیدگی، آنزیم‌های خاصی در بدن ایجاد می‌شوند که تأثیر بسیار زیادی بر روی مدت‌زمان ریکاوری عضلات مختلف دارد. بدن ورزشکاران برای به‌دست‌آوردن انرژی و توان مجدد برای انجام تمرینات ورزشی، به ریکاوری سریع نیازمند است.

نکته مهمی که افراد ورزشکار باید به آن توجه کنند این است که اگر ریکاوری بدن درست و به‌موقع صورت نگیرد، در هنگام انجام‌دادن تمرینات ممکن است آسیب‌های جدی دیگری نیز به سایر اندام‌های بدن آنها وارد شود.

مزایای بدنسازی با مکمل

مزایای بدنسازی با مکمل

مکمل‌های بدنسازی در واقع گروهی از مکمل‌های غذایی هستند که به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک کرده و فواید و کاربردهای مختلفی دارند. ورزشکاران برای تکمیل‌کردن برنامه‌های غذایی خود تحت‌نظر مربی بدنسازی و متخصصین تغذیه، از این مواد مغذی استفاده می‌کنند. از جمله مزایای استفاده از مکمل بدنسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش حجم و وزن عضلات: از جمله کاربردهای مکمل بدنسازی افزایش حجم و وزن عضلات ورزشکاران بوده که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. معمولاً گینر و مکمل‌های کربوپروتئینی حاوی قندهای ساده، کربوهیدرات پیچیده و پروتئین وی هستند که در افزایش وزن ورزشکاران لاغر و همچنین افزایش حجم عضلات آنها بسیار مؤثرند.
  • کمک‌کردن به تأمین پروتئین موردنیاز بدن: همان‌طور که می‌دانید بدن افراد ورزشکار نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین دارد. ورزشکاران برای افزایش حجم عضلات و جلوگیری از تحلیل آنها  نیازمند مصرف پروتئین هستند و برای تأمین این نیاز می‌توانند از رژیم غذایی سالم و مکمل‌های پروتئینی نظیر پروتئین کازئین، پروتئین وی، پروتئین آلبومین و سویا استفاده کنند.
  • افزایش قدرت و توان عضلات: برای اکثر ورزشکاران مخصوصاً ورزشکاران قدرتی، افزایش قدرت و توان عضلات بسیار حیاتی و مهم است. استفاده از برخی از مکمل‌های بدنسازی نظیر کراتین کمک شایانی به بهبود عملکرد ورزشی آنها می‌کند.
  • افزایش استقامت بدن و تأخیر در بروز خستگی: برای همه ورزشکاران به‌ویژه ورزشکاران رشته‌های استقامتی، افزایش استقامت و همچنین تأخیر در بروز خستگی در اولویت است. برخی از مکمل‌های بدنسازی مانند مکمل پمپ، بنا آلانین، کافئین، نیترات و مکمل ال کارنیتین برای افزایش استقامت بسیار مؤثر هستند.
  • افزایش سرعت ریکاوری: استراحت و ریکاوری نقش بسیار مهمی در افزایش آمادگی جسمی و بهبود عملکرد ورزشی افراد ورزشکار دارد. برخی از مکمل‌های بدنسازی به افزایش ریکاوری کمک شایانی می‌کنند و در کاهش کوفتگی و درد پس از ورزش بسیار مؤثر هستند. از جمله این مکمل‌ها می‌توان به کراتین اشاره کرد.

معایب  بدنسازی با مکمل

معایب  بدنسازی با مکمل

در حال حاضر استفاده از مکمل به بخش مهمی از زندگی ورزشی افراد ورزشکار تبدیل شده است. تحقیقاتی که دراین‌رابطه صورت پذیرفته نشان می‌دهد که اگر مکمل‌های بدنسازی به‌درستی مصرف شوند، به ارتقای سلامتی ورزشکاران و رسیدن به اهداف ورزشی‌شان کمک می‌کند. استفاده از مکمل‌های بدنسازی یک ایده بسیار عالی است، اما قبل از مصرف آنها باید مواردی را در نظر بگیرید.

برای مثال اگر شما از بیماری‌های خاص رنج می‌برید و برای این منظور دارو مصرف می‌کنید؛ باید قبل از استفاده از مکمل با پزشک خود مشورت کنید. همچنین بدون مشورت با متخصص تغذیه و پزشک، هرگز نباید مقدار مصرفی مکمل را تغییر دهید. برخی از معایب و مضرات ناشی از مصرف مکمل عبارت است از:

۱. مصرف مکمل‌های بدنسازی می‌توانند موجب نوسانات خلقی در ورزشکاران شوند.

۲. مصرف مکمل‌های بدنسازی می‌تواند میزان آب بدن ورزشکاران را کاهش داده و بدن آنها را دهیدراته کند.

۳. مصرف مکمل‌های بدنسازی می‌تواند موجب بروز آلرژیک خفیف تا شدید در ورزشکاران شود.

۴. مصرف مکمل‌های بدنسازی می‌تواند موجب سردرد شود.

در ادامه مطلب بدنسازی طبیعی بهتر است یا با مکمل تعدادی از مکمل‌های بدنسازی همراه با عوارض آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 مکمل وی و عوارض آن

مکمل وی و عوارض آن

پروتئین وی یکی از پرطرف‌دارترین مکمل‌های بدنسازی محسوب می‌شود؛ زیرا تمامی ورزشکاران برای ساختن عضلات به آن نیاز دارند. این مکمل می‌تواند پاسخگوی تمامی نیازهای بدن ورزشکاران باشد و عضلات آنها را پرورش دهد. اما مصرف این مکمل مانند سایر مکمل‌ها دارای عوارضی است که عبارت‌اند از: کاهش اشتها، خستگی، حرکات روده، تهوع، گرفتگی، نفخ و سردرد. البته این عوارض زمانی رخ می‌دهد که مقادیر بالایی از آن مصرف کنید.

مکمل گینر و عوارض آن

گینر یکی دیگر از مکمل‌ها است که استفاده از آن برای افرادی که از لاغری رنج می‌برند توصیه می‌شود. در کل تحقیقات نشان داده که این مکمل برای افراد کم‌وزن مناسب است و تأثیری در عضله‌سازی ندارد. کارشناسان ورزشی همواره در مورد عوارض مکمل‌های بدنسازی نظیر گینر هشدار جدی می‌دهند. اختلالات گوارشی از جمله این عوارض است که ممکن است بعد از مصرف این مکمل به وجود آید.

مکمل گلوتامین و عوارض آن

گلوتامین در حقیقت یک آمینواسید غیرضروری بوده که مصرف آن موجب افزایش حجم عضلات می‌شود. این آمینو‌اسید باعث بالارفتن هورمون رشد در بدن شده و همین امر در چربی‌سوزی بسیار تأثیرگذار است. از جمله عوارض مکمل گلوتامین می‌توان به کهیرزدن، واکنش‌های پوستی، دردهای عضلانی، آبریزش بینی، خستگی و خشکی دهان اشاره کرد.

کافئین و کراتین نیز از دیگر مکمل‌های بدنسازی بوده که هر کدام دارای عوارض مخصوص به خود هستند. همان‌طور که می‌دانید تمام موادی که وارد بدن افراد می‌شوند از کبد عبور می‌کنند؛ بنابراین اگر در مصرف مکمل‌های بدنسازی زیاده‌روی کنید یا اینکه از مواد بی‌کیفیت تولید شده باشند، آسیب جدی به کبد وارد می‌کنند.

بدنسازی طبیعی یا همراه با مکمل، کدام را انتخاب کنیم؟

 در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این شما هستید که از میان بدنسازی طبیعی یا با مکمل بهترین را انتخاب می‌کنید. هیچ‌کدام از این دو بدنسازی مشکلی را برای شما به وجود نمی‌آورند اگر تحت‌نظر یک مربی مجرب و متخصص فعالیت‌های ورزشی خود را انجام دهید.

به‌این‌ترتیب انتخاب هرکدام از آنها به ترجیحات شما بستگی دارد. برای مثال این امکان وجود دارد که برخی از افراد به بعضی از مکمل‌ها نظیر پروتئین ویبه دلیل داشتن لاکتوز، حساسیت داشته و ترجیح دهند بدون مصرف مکمل به ورزش خود ادامه دهند. یا اینکه بعضی از افراد تمایل ندارند بخشی از درآمد خود را به خرید انواع مکمل اختصاص دهند و بدنسازی طبیعی را انتخاب می‌کنند.

در مقابل عده‌ای از ورزشکاران نیز هستند که دوست دارند زودتر به اهداف ورزشی خود مانند عضله‌سازی برسند. یا اینکه وقت کافی برای طبخ غذاهای پرپروتئین ندارند و ترجیح می‌دهند مواد مغذی موردنیاز بدن را با مصرف مکمل‌ها به بدن خود برسانند.

بنابراین، این افراد بدنسازی با مکمل را انتخاب می‌کنند. درهرصورت در جواب سؤال بدنسازی طبیعی بهتر است یا با مکمل باید بگوییم هر دو ایده آل هستند و هیچ‌کدام توسط متخصصان منع نشده‌اند.

مقایسه مدت ‌زمان تأثیر بر بدن

مقایسه مدت ‌زمان تأثیر بر بدن

باتوجه‌به اینکه این دو روش بدنسازی باهدف سلامت بدن و عضله‌سازی  انجام می‌شوند، هرکدام از آن‌ها تأثیر مثبتی روی بدن داشته و تنها از نظر زمان تأثیرگذاری با هم متفاوت هستند.

 

بدنسازی طبیعی

بدنسازی با مکمل

در بدنسازی طبیعی باید تلاش خود را چندین برابر کنید و صبورتر باشید، چرا که زنان بیشتری نیاز است تا به نتیجه مطلوب برسید.

اگر در کنار تمرینات خود مکمل بدنسازی استفاده کنید، مدت‌زمان رسیدن به بدن و عضلاتی ایده‌آل کوتاه‌تر خواهد بود.

توجه به رژیم غذایی، شدت و دفعات تمرین در این بدنسازی بسیار اهمیت دارد.

به دلیل استفاده از مکمل، مواد مغذی موردنیاز بدن تأمین می‌شود و نیازی به تمرینات شدید برای افزایش حجم عضلات نیست.

 

مکمل بدنسازی اصل را از کجا بخریم؟

هرچند استفاده بیش از حد مکمل‌های بدنسازی می‌توانند عوارض جدی را در پی داشته باشند و موجب به‌وجودآمدن حوادث غیرقابل‌جبران شود. از جمله این عوارض می‌توان به سوءهاضمه، مشکلات ادراری، مشکلات کلیوی، مشکلات خونی، مشکلات کبدی و پوستی اشاره کرد.

در صورتی که بخواهیم تمامی این عوارض را مثال بزنیم باید لیست بلندی را تهیه کنیم، اما باید به این نکته توجه کنید که عوارض ذکر شده در صورتی به وجود خواهند آمد که مکمل مورداستفاده غیر اصل، ناسالم و تاریخ مصرف گذشته باشد.

درصورتی‌که قصد دارید در کنار تمرینات ورزشی از مکمل بدنسازی استفاده کنید و دچار جنبه‌های منفی آن نشوید، توصیه می‌کنیم مکمل بدنسازی اصل را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و مطابق دستور مربی بدنسازی یا پزشک ورزشی از آن استفاده نمایید. برای تهیه انواع مختلف مکمل بدنسازی اصل و اورجینال با بهترین کیفیت و بهترین برند می‌توانید به سایت داروخانه صبا مراجعه کرده و از مشاوره کارشناسان ما در این داروخانه آنلاین بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مصرف مکمل بدنسازی چه عوارضی دارد؟

مشکلات کلیوی، مشکلات کبدی، مشکلات ادراری، مشکلات خونی، سوءهاضمه و مشکلات پوستی

تفاوت بدنسازی طبیعی و بدنسازی با مکمل در چیست؟

در بدنسازی طبیعی ورزشکاران سعی می‌کنند که با تمرین و مصرف رژیم غذایی سالم و مناسب به اهداف ورزشی خود برسند؛ اما در بدنسازی با مکمل، افراد در کنار تمرینات ورزشی از مکمل نیز استفاده می‌کنند. ورزشکاران با استفاده از مکمل زودتر به اهداف خود می‌رسند، در مقابل افرادی که قصد انجام بدنسازی طبیعی را دارند باید زمان بیشتری را برای رسیدن به نتیجه موردنظرشان اختصاص دهند.